Home » » Bumi dan Lapisannya

Bumi dan Lapisannya

Bumi dan Lapisannya


Bumi merupakan planet dengan urutan ketiga dari sembilan dari matahari. Pembuktian saintifik menunjukkan bahawa planet ini telah terbentuk kira-kira 4.600 bilion tahun yang lalu. Jarak bumi dengan matahari sekitar 150 juta km



Sistem bumi terbahagi kepada 4 kategori:
  1. Atmosfera (udara)
  2. Hidrosfera (air)
  3. Litosfera (daratan)
  4. Biosfera (hidupan)


Bumi terbahagi 2 bahagian
  1. Lapisan luar bumi (Atmosfera)
  2. Lapisan Dalam bumi

Atmosfera
Bumi mempunyai lapisan udara dan medan magnet yang dipanggil magnetosfera yang melindung permukaan Bumi daripada angin suria, sinaran ultra merbahaya, dan radiasi dari angkasa lepas.

 

Lapisan udara ini menyelitupi bumi sehingga ketinggian 700 kilometer dan yang selebihnya dianggap angkasa lepas. Lapisan udara ini dibahagi kepada Troposfera, Stratosfera,Mesosfera, Termosfera, dan Eksosfera
Bumi mempunyai garis pusat sepanjang 12,756 kilometer, berbentuk bulat dengan radius ± 6.370 km.. Lautan terbesar ialah Lautan Pasifik. Lebih 2/3 kawasan Bumi dilitupi oleh air dan 12% daripada kawasan Bumi merupakan padang pasir.
Bumi merupakan satu satunya planet yang dapat dihuni oleh berbagai jenis mahluk hidup. Permukaan bumi terdiri dari daratan dan lautan. Secara struktur, lapisan bumi dibagi menjadi tiga bagian, yaitu sebagai berikut:


  1. Kerak bumi (crust)
Kerak Bumi merupakan kulit bumi bagian luar (permukaan bumi). Tebal lapisan kerak bumi mencapai 70 km dan merupakan lapisan batuan yang terdiri dari batu-batuan alkali dan masam. Kerak bumi lebih nipis di dasar laut iaitu sekitar 5 kilometer Kerak bumi terbahagi kepada beberapa bahagian dan bergerak melalui pergerakan plat tektonik (teori hanyutan benua) menghasilkan gempa bumi.


Benua yang terbesar adalah benua Asia. Puncak tertinggi adalah gunung Everest setinggi 8,848 meter, dan lautan terdalam mencecah 10,924 m. Tasik tertinggi adalah tasik Titicaca, dan tasik terbesar adalah Laut Caspian. Lautan terbesar ialah Lautan Pasifik. Lebih 2/3 kawasan Bumi dilitupi oleh air dan 12% daripada kawasan Bumi merupakan padang pasir.
Lapisan ini menjadi tempat tinggal bagi seluruh mahluk hidup. Suhu di bagian bawah kerak bumi mencapai 1.100 °C. Lapisan kerak bumi dan bagian di bawahnya hingga kedalaman 100 km dinamakan litosfer.
  1. Selubung (mantle)
Selimut atau selubung (mantle) merupakan lapisan yang terletak di bawah lapisan kerak bumi. Tebal selimut bumi mencapai 2.900 km dan merupakan lapisan bebatuan padat. Suhu di bagian bawah selimut bumi mencapai 3.000 °C.

  1. Inti bumi (core)
Inti bumi (core) yang terdiri dari material cair, dengan penyusun utama logam besi (90%), nikel (8%), dan lain-lain yang terdapat pada kedalaman 2900 – 5200 km. Lapisan ini dibedakan menjadi lapisan inti luar dan lapisan inti dalam. Lapisan inti luar tebalnya sekitar 2.000 km dan terdiri atas besi cair yang suhunya mencapai 2.200 °C. inti dalam merupakan pusat bumi berbentuk bola dengan diameter sekitar 2.700 km. Inti dalam ini terdiri dari nikel dan besi yang suhunya mencapai 4.500 °C.

0 ulasan: