Ikhlas Dan
Tingkatannya
بِسْــــــــــــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم
Arti
ikhlas
Dari
segi bahasa ikhlas bermakna jujur, bersih hati
Dari
segi istilah ikhlas bermaksud bersih dari sesuatu yang mengotori niat hati
dalam beramal (ibadat). Semata-mata mengharap wajah dan redho Allah sahaja. Jauh
dari sifat riya, ujub, mencari kedudukan, pujian, keduniaan, kemasyhuran dan
harta
Firman Allah,
"Katakanlah (wahai Muhammad): “Sesungguhnya aku
hanyalah seorang manusia seperti kamu, diwahyukan kepadaku bahawa Tuhan kamu
hanyalah Tuhan Yang Satu; Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan
pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan
janganlah ia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya”. (Al-Kahfi:110)
Firman Allah,
"Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan supaya
menyembah Allah dengan mengikhlaskan ibadat kepadaNya, lagi tetap teguh di atas
tauhid; dan supaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat. Dan yang
demikian itulah Agama yang benar". (Al-Bayyinah:5)
Hadis
Qudsi,
“Kelak pda hari kiamat akan didatangkan beberapa buku
yang telah diperiksa lalu dihadapkan kepada Allah SWT (pada waktu itu) Allah
berfirman: ”Buangkanlah semuanya ini”. Malaikat berkata: ”Demi kekuasaan
Engkau,kami tidak melihat didalamnya melainkan yang baik-baik
sahaja”. Selanjutnya Allah berfirman: ”Sesungguhnya isinya dilakukan bukan
keranaKu,dan sesungguhnya Aku tidak akan menerima kecuali apa-apa yang
dilaksanakan kerana mencari keredaanku”. (Riwayat Bazzar dan tabrani)
Ikhlas adalah sifat yang tertiggi dalam banyak-banyak sifat yang ada dalam diri insan. Ia menjadi penentu diterima atau ditolak, Kecil atau besar kadar amal yang dilakukan. Masaalah yang halus lagi rumit perlu dipelajari, dilatih dan dihalusi.
Ikhlas adalah sifat yang tertiggi dalam banyak-banyak sifat yang ada dalam diri insan. Ia menjadi penentu diterima atau ditolak, Kecil atau besar kadar amal yang dilakukan. Masaalah yang halus lagi rumit perlu dipelajari, dilatih dan dihalusi.
Tanda-Tanda Ikhlas
Takut
kepada kemasyhuran. Ini kerana kemasyhuran boleh membawa fitnah kepada
diri dan agamanya. Kemasyhuran dapat menimbulkan perasaan bangga diri, ujub dan
tenggelam dalam pujiaan.
Orang yang mukhlis selalu menyalahkan diri sendiri dan merasakan dirinya banyak
kekurangan. Merasa kurangnya amal yang baik, takut hatinya disusupi sifat
mazmumah, takut amal tidak diterima, takut terbuat kesalahan tanpa
disedari dan sebagainya.
Beramal
di tempat yang sunyi. Tanda kemukhlisinan dan kewalian ialah suka berbadat
di tempat sunyi. Disitu ia dapat benar-benar fokus dalam bermunajat kepada
Allah
Tidak Mengharapkan Pujian dan Tidak Tenggelam oleh Pujian.
Bagi orang yang mukhlis pujian dan cercaan itu sama sahaja bagi mereka. Ini kerana mereka meyakini kelemahan diri dan Allahnya yang Maha sempurna. Dan sentiasa redho dengan ketentuan Allah.
Tidak lokek
memberi pujian terhadap Orang yang memang layak dipuji. Nabi saw pernah
memuji sekumpulan para sahabatnya, menyebut-nyebut keutamaan dan kelebihan
mereka. Redha dan Marah Kerana Allah. Orang mukhlis tidak seperti
orang munafik yang
dicela oleh Allah SWT.
Firman Allah,
“Dan, di antara mereka ada orang yang mencelamu
tentang (pembahagian) zakat. Jika mereka diberi sebahagian daripadanya, mereka
bersenang hati, dan jika mereka tidak diberi sebahagian daripadanya, dengan
serta merta mereka menjadi marah” (At-Taubah : 58)
Ikhlas
itu banyak tingkatannya. Disitulah menjadi penentu darjat manusia disisi Allah.
Ia menjadi rahsia Allah, tiada siapa dapat mengetahuinya melainkan Allah jua.
Kedudukan
ikhlas menjadi perselisihan antara Ulama sejak dahulu. Ini adalah kerana
perbezaan manhaj (method).
Perbezaan
manhaj (method), diantara ahli fekah dan manhaj ahli tasauf. Ahli fekah
mengamalkan pegangan zahir yang bersumber dari syariat (Al-quran dan hadis).
Dan menafikan alasan dan hujah yang selainnya.
Sedangkan
ahli tasauf mengamalkan apa yang bersumber dari syariat (Al-quran dan hadis)
serta mendalami dan menghalusi apa yang terkandung didalam syariat bagi
mempertingkatkan kualiti amal dan kualiti insan.
Tingkatan
ikhlas
1- Golongan
ariffin (tertinggi)
Beribadah semata-mata hanya mengharap wajah dan redho Allah sahaja. Dalam kedudukan maqam haqqul yakin (benar-benar yakin ). Maqam para Anbiya dan para Auliya. Bertepatan dengan dalil-dalil ikhlas yang termaktub didalam Al-Quran
Beribadah semata-mata hanya mengharap wajah dan redho Allah sahaja. Dalam kedudukan maqam haqqul yakin (benar-benar yakin ). Maqam para Anbiya dan para Auliya. Bertepatan dengan dalil-dalil ikhlas yang termaktub didalam Al-Quran
2- Golongan
abrar
Beribadah
kerana Allah. Dan kerana menunaikan tanggungjawab sebagai seorang hamba.
Menyintai Allah dan Rasul.Dalam kedudukan maqam ainul yakin. Maqam
orang Solehin dan Siddikin
3- Golongan
awwam
Beribadah
kerana mengharapkan syurga dan takutkan api neraka. Dan beramal untuk
mendapatkan pahala. Dalam kedudukan maqam ilmu yakin
Rasulullah (s.a.w)
meyampaikan risalah dari Allah kepada seluruh umat manusia yang terdiri
pelbagai golongan (garis kasar). Sudah tentu mesejnya ringkas dan mudah (umum).
Kalau mesej yang disampaikan untuk golongan tinggi sahaja bagaimana pula dengan
golongan awwam mahu mahu memahaminya. Dengan berkat usaha bersungguh dalam
menjalani ibadah yang ikhlas dan dengan rahmat Allah, insan akan naik selangkah
demi langkah ke maqam yang lebih tinggi.
Firman
Allah,
"Dan orang-orang yang berusaha dengan
bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan
memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta
beroleh keredaan); dan sesungguhnya (pertolongan dan bantuan) Allah adalah
berserta orang-orang yang berusaha membaiki amalannya". (Al-Ankabuut:69)
0 ulasan:
Catat Ulasan